Generously contributed by Santokh Singh, NL
Wat is Sikhisme?
Het woord Sikh betekent letterlijk discipel. Een Sikh gelooft in één
God en in de leer van de tien Guru’s(Goeroes). Deze is terug te vinden in de
Shri Guru Granth Sahib, het heilige boek van de Sikhs. In het heilige
boek zijn naast de allesomvattende leer van de tien Guru’s ook de religieuze
teksten van vijftien heiligen opgenomen. Deze heiligen geloofden in
verschillende religiën. Het heilige boek mag uitsluitend gelezen worden door
iemand, die in het Sikhisme gedoopt (Amrit) is.
Beknopt de geschiedenis
van het geloof
Guru Nanak is de oprichter van de Sikh religie. Hij werd in 1469 na Chr.
in het dorp Talwandi geboren. Dit dorp wordt nu Nankana Sahib genoemd en ligt
dichtbij Lahore in Pakistan.
Al vanaf zijn jeugd weigerde hij met zijn helder verstand de destijds bij de
religiën vaak gehandhaafde ongegronde rituelen, bijgeloven en dogma’s te
accepteren.
Guru Nanak en de negen Guru’s die hem opvolgden, toonden een schitterend
voorbeeld van een spirituele levenswijze, terwijl ze toch actief en seculair
deelnamen in de wereld. Hierdoor wordt volgens de Guru’s aan het eigenlijke
doel van het leven (de zin van het bestaan) voldaan. Want op deze manier keert
de geest van de mens terug, van waaruit zij is ontstaan (God).
De tiende (tevens de laatste)Guru, Guru Gobind Singh (1666-1708) wijdde in
1699 de Sikhdoop ceremonie in. Zo introduceerde hij een kenmerkende identiteit
voor de Sikhs. Deze dag gaat de geschiedenis in als de geboortedag van
het Sikhisme. De eerste vijf gedoopte Sikhs werden Panj Pyare’s (de
vijf uitverkorenen) genoemd, die op hun beurt de Guru doopten op zijn verzoek.
Een gebeurtenis, die tot dusver in de geschiedenis van geen enkele andere
godsdienst te vinden is.
Kort voordat de Guru naar zijn koninkrijk ging, schikte hij dat de Guru
Granth Sahib, de heilige schrift van de Sikhs, de hoogste geestelijke
autoriteit voor de Sikhs zal zijn en dat het wereldlijke gezag zou worden
bekleed in de Khalsa Panth. De Khalsa Panth is de Sikh
gemeenschap. Guru Granth Sahib werd door de vijfde Guru, Guru Arjun Dev
Ji, samengesteld en bewerkt in 1604. Gedurende het leven van de Guru’s werd
het heilige boek gecompileerd. Deze schrift is het enige in de wereld, dat
door de oprichters zelf is opgesteld.
Guru Arjun liet ook de wereldberoemdste Gurdwara(tempel van de Sikhs)
bouwen, Darbar Sahib(een van de namen van de Gouden Tempel), in de stad
Amritsar, die het centrum van het Sikhisme is.
Gedurende de zeventiende en de achttiende eeuw kregen de Sikhs te maken met
vervolgingen en onderdrukkingen door de toenmalige autoriteiten, deze werden
gestimuleerd door het gemeenschapsfanatisme. Bovendien leidde dat tot grote
opofferingen van de Sikhs om hun geloofsovertuiging en hun aparte identiteit
te beschermen en in stand te houden.
Het Mongoolse keizerrijk stond op het punt uiteen te vallen. De Afghanen
begonnen het land binnen te dringen onder leiding van Ahmed Shah Abdali. De
Sikhs maakten gebruik van deze mogelijkheid om hun eigen koninkrijk op te
richten, dat ze uiteindelijk bereiken onder het gezag van Maharadja (koning)
Ranjit Singh (1780-1839). Het koninkrijk van de Sikhs hield een halve eeuw
stand en werd geannexeerd door de Engelsen in 1849.
Tijdens de onafhankelijkheidsstrijd verzetten de Sikhs zich in grote getale
tegen de Engelse bezetting. Zij ondergingen vele wreedheden, trotseerden de
kogels en verbleven lange tijd in gevangenschap om het land te bevrijden.
Hoewel de Sikhs slechts 1,7 procent van de totale Indiase bevolking vormen,
hebben ze toch grote successen kunnen boeken in bijna alle facetten van het
leven; zoals bij de strijdsmachten, in de landbouw, sport, industrie,
onderwijs, geneeskunde, de techniek, etc.. Dit alles door eerlijk en hard te
werken.
Door hun avontuurlijke en ondernemende karakter zijn zij in bijna alle landen van de wereld te vinden.
Religie en filosofie
Het Sikhisme is een strenge monotheïstische godsdienst, gelovend in één
oppermachtige God. Hij, die allesdoordringend, eeuwig, schepper, veroorzaker
van oorzaken, zonder vijanden, zonder haat is en beide inherent aan zijn
schepping en daarbuiten. Hij is niet langer de God van een natie, maar de God
van gratie. Dat om het volgende: hij schept mensen niet om ze te straffen voor
hun zonden, maar voor de realisatie van het ware doel in het heelal en om weer
op te gaan van waaruit men is ontstaan (God).
Oh
mijn gedachte, gij die de bekwaamheid heeft het licht te belichamen; herken uw
essentie
Oh
mijn geest, God is altijd bij u; door het woord van de Guru geniet men zijn
liefde.
Ken uw
essentie (van het leven) dan kent gij de schepper en kent gij het mysterie van
leven en dood.
(Guru Granth Sahib, pag. 441)
De basis veronderstelling van het Sikhisme is, dat het leven van oorsprong
niet zondig is, maar is voort gekomen uit een pure bron, waar de ware God in
verblijft. Zo zegt Guru Nanak:
Oh mijn geest, gij vormt de vonk van het goddelijke licht; ken uw essentie.
Niet alleen de hele Sikh filosofie, maar ook de gehele geschiedenis en
personage van de Sikhs vloeit uit dit principe voort. De Sikhs erkennen het
kastenstelsel niet en evenmin geloven zij in afgodsverering, rituelen of
bijgeloof. De goden en godinnen (b.v. van lucht, vuur, zon, etc.)hebben geen
betekenis in het geloof.
De religie bestaat uit een praktische levenswijze zoals opgesteld in de Guru
Granth Sahib. Deze houdt een vertolkende dienst tot de menselijkheid,
tolerantie en broederlijk liefde tot alle mensen in. De Sikh Guru’s waren
tegen het afstand doen van de wereld, dus van het dagelijks leven om de
verlossing te verkrijgen. De verlossing kan verkregen worden door iedereen die
eerlijk zijn brood verdient en een goed leven leidt.
Hij alleen, Oh Nanak, weet
de weg, die iemand aflegt met het zweet op zijn voorhoofd, en zijn
verdiensten vervolgens
deelt met anderen.
(Guru Granth, pag. 1245)
Guru Nanak gaf nieuwe hoop aan de onderdrukte mensheid door zich broederlijk
te verenigen als gelijkgezinden. Hij is een schepper van de NIEUWE MENS in de
nieuwe wereld gesteund door een nieuwe moraliteit.
Rijkdom en persoonlijke bezittingen in het leven belemmeren de spirituele
idealen niet. Het Sikhisme gelooft niet in de grondregel, "het is
gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor
een rijke man het koninkrijk van God binnen te treden". Aan de andere
kant geldt het gezegde voor de Sikhs:
Zij, die zich aanpassen
aan God, door de Gratie van de Guru’s.
Verkrijgen God ook in het
midden levend van Maya(rijkdom).
(Guru Granth, pag. 921)
Het geloof van de Sikhs aanvaardt niet de ideologie van het pessimisme. Het is een voorstander van optimisme en hoop. De stelregel, " weersta het kwaad niet, maar als men door iemand op de rechterwang geslagen wordt, wend degene de linkerwang toe", heeft geen plaats kunnen maken in de levenswijze van de Sikhs. Aan de andere kant beveelt het zijn volgelingen:
Als men zijn uiterst best heeft gedaan en alle middelen heeft uitgeprobeerd
om een slechte zaak recht te zetten, dan is het inderdaad gerechtvaardigd, om
het zwaard uit de schede te halen en voor je eigen recht op te komen.
(Guru Gobind Singh)
Kenmerkende persoonlijkheid
Een Sikh heeft een kenmerkende persoonlijkheid, waardoor hij zich van
anderen onderscheidt. Dit onderscheid wordt weergegeven door de vijf symbolen,
bekend als de vijf K's, afkomstig van de namen van de symbolen die allemaal
met een K beginnen.
Deze zijn Keshas(lang en ongeschoren haar), Kangha(een kleine
kam), Kara(een stalen armband), Kachha(speciale soort shorts) en
Kirpan(een dolkje).
Mensen die een uniform dragen, hebben een gedisciplineerde kijk, zijn beter in
staat het geheel van het nut(van leven) te bereiken en hebben geen
afzonderlijke standaarden opgezet om dit te verkrijgen. Een Sikh zonder deze
symbolen, kan geen echte Sikh genoemd worden.
Mensen die hun haren knippen en zich scheren plegen een schending van de
Kardinale bevelregels.
De Sikhdoop
Amrit(de Sikhdoop) is een vereiste voor iedere Sikh. Er is geen
minimum of maximum leeftijd vastgelegd om gedoopt te kunnen worden. Een Sikh
gaat hierbij het aanhouden van de principes van zijn geloof en de gedragscode
zoals beschreven door de Guru’s aan.
Iedere man of vrouw van welke nationaliteit, ras of sociale status dan ook,
die zich houdt aan de principes van het geloof heeft het recht om gedoopt te
worden en zich te voegen bij de Sikhgemeenschap: de Khalsa Panth.
De Sikhgedragscode
De Sikhgedragscode is bekend als de Sikh Rehat Maryada. Deze is
gebaseerd op de leer van de Guru Granth Sahib, de Sikh tradities en
gebruiken.
Deze regels zijn bedoeld voor de uitvoering van de religieuze ceremonies en
voor het benadrukken van discipline van het geloof door een uniforme houding
in de gehele wereld. Geen individu of organisatie, hoe belangrijk dan ook,
heeft de bevoegdheid om deze regels te wijzigen of nieuwe eraan toe te voegen.
Dit recht berust bij de Panth, dat wil zeggen de (Sikh)gemeenschap in
zijn geheel, fungerend als de Panj Payare(de vijf uitverkorenen). Elke
regel die de basis leerstelling van het geloof ter zijde schuift is taboe.
Alle verslavende en verdovende middelen zoals drugs, alcohol, tabak, etc.,
zijn verboden voor de Sikhs. Tevens is het knippen van haren en het eten van
vlees(kutha) van dieren, die men zelf gedood en geslacht heeft, strikt
verboden. Bovendien wordt overspel beschouwd als een zonde.
Een Sikh behoort andermans vrouw als zijn zus of moeder te beschouwen en
andermans dochter als zijn eigen dochter. Dezelfde regels gelden uiteraard ook
voor de Sikh vrouwen.
Vrouwen in de Sikhsamenleving
Vrouwen worden gerespecteerd als een significant onderdeel van de
Sikhmaatschappij. Zij ontvangen veel eerbied voor hun rol in het gezin en in
de samenleving. De geboorte van een dochter in een Sikh familie wordt niet als
onheilspellend beschouwd. Tevens zijn bruidsschatten en scheidingen niet
toegestaan. Ook komen er geen gewoontes voor als Satie: het verbranden van de
weduwe met het lijk van haar echtgenoot op de brandstapel.
Een Sikhweduwe heeft juist het recht om te hertrouwen als zij dat wenst.
Bovendien heeft een vrouw dezelfde ziel als een man en heeft het gelijke recht
om zich spiritueel te ontwikkelen. Zij mogen ook religieuze congregaties
bijwonen en goddelijke hymnen reciteren in de Sikhtempel. Vrouwen zijn bevoegd
tot het uitvoeren en deelnemen aan alle ceremonies, waaronder ook de doop.
Sikhvrouwen dragen geen sluier (pardah). Het dragen van kleding, die
het lichaam nogal blootstellen en wellustige gedachten voortbrengen, wordt als
oneervol beschouwd.
Ceremonies van de Sikhs
De belangrijkste ceremonies van de Sikhs zijn geassocieerd met de geboorte,
benaming van het kind, Amrit(de Sikhdoop), Anand Karaj(het
huwelijk) en de doodceremonie. De meest belangrijkste hiervan is de Amrit-ceremonie.
Geen speciale rituelen zijn verbonden aan deze ceremonies. Het enige
significante aspect is de overdracht van Shabad(hymne) uit de Guru
Granth Sahib.
Binnen het Sikhisme worden mensen bij het overlijden gecremeerd en hun as
wordt in het dichtstbijzijnde kanaal of rivier gestrooid. Er wordt geen enkele
uitzonderlijke rivier als heilig beschouwd. Het is verboden om gedenktekens op
te richten voor de overblijfselen van de doden.
Deze ceremonies hebben een gemeenschappelijk oogmerk, namelijk om ons aan onze
relatie met God te herinneren. Dit is op te vatten als een middel tot het
einde: de hereniging van de ziel met God.
Het huwelijk in het Sikhisme
De huwelijksverbintenis is volgens het Sikhgeloof een sacrament; een
heilig verbond en geen contract.
Zij zijn geen man en vrouw die alleen bij elkaar verblijven.
Zij zijn juist man en vrouw als zij één ziel zijn.
(Guru Granth, pag. 788)
Het Sikhisme gelooft niet in celibaat. Gehuwd zijn en het leven in een gezin
worden als eervol, normaal en als ideaal beschouwd.
OH mijn gedachte, blijft gij verbonden met God, zelfs in de huishouding.
Als gij de waarheid uitoefent, uw verlangens weerhoudt en goede daden doet,
dan wordt uw
gedachte verlicht door de gratie van God.
(Guru Granth, pag. 26)
Het huwelijk van een Sikh-echtpaar wordt ingeluid door een plechtigheid
waarbij men vier keer rondom het heilige boek(Guru Granth Sahib) loopt.
Elke keer wordt er een Shabad gezongen.
Deze vormt een onderdeel van de huwelijksplechtigheid en wordt gereciteerd
door een Sikh priester, die de huwelijksceremonie uitvoert. De priester deelt
hun mee dat zij hun huwelijksrelatie moeten modelleren volgens het toonbeeld,
dat beschreven is in die vier Shabadas(hymne). Dezelfde ceremonie wordt
uitgevoerd als een weduwe of een weduwnaar hertrouwt.
Feestdagen voor de Sikhs
De sikhs vieren de volgende (feest)dagen:
De geboorte -en de sterfte dagen van de tien Guru’s.
De installatie van de heilige Granth, als de geestelijke leidraad voor de Sikhs en andere mensen.
De geboortedag van de Khalsa(de gedoopte Sikhgemeenschap), oftewel Baisakhi(dag), die doorgaans op dertien april van elk jaar valt.
Martelaarschapdagen van de beroemde Sikhs, die heen gingen voor het belang van het geloof of ter verdediging van de onderdrukten.
De dagen die verbonden zijn met de belangrijkste gebeurtenissen uit de Sikh geschiedenis.
Het dagelijks leven van een Sikh
Van elke Sikh wordt verwacht dat hij voor de dageraad opstaat. Nadat hij
een bad heeft genomen, zou hij door het noemen van de "Naam" van God
moeten mediteren.
Sta gij vroeg op en mediteer de
Naam van God, ja, "verblijf" bij God dag en nacht; dan, zult gij
nimmer verdriet lijden en zal al
uw leed verdwijnen.
(Guru Granth, pag. 225)
De volgende gebeden worden elke dag door de Sikh gereciteerd (voor de gedoopte
Sikh is het verplicht).
‘s Morgens: Japji Sahib, Jaap Sahib, Sawahiye, Chaupay Sahib en Anand
Sahib
‘s Avonds: Rehras
Nacht (voor men naar bed gaat): Sohila
Van elke Sikh wordt vereist dat hij de Gurdwara(de tempel van de Sikhs) regelmatig bezoekt. Mooi is het als het bezoeken van de Gurdwara, een onderdeel van zijn dagelijks routine wordt.
Sangat en Pangat
Sangat en Pangat zijn de twee belangrijkste karakteristieken
van een Gurdwara. Sangat staat voor gemeenschap. Pangat is het
gezamenlijk eten in rijen, ook bekend als Guru ka-Langar. Deze
gemeenschapskeuken is bedoeld om alle aanhangers, pelgrims en bezoekers van
eten te voorzien. Het is een symbool van gelijkheid en broederschap. Dit is
een plek waar mensen uit hogere en lagere rangen, de rijken en de armen, de
geleerden en de onwetenden, de koningen en de dienaren alle samen zittend in
een rij het eten delen. De keuken wordt gerund door middel van de
gemeenschappelijke bijdragen van de Sikhs. De instelling van de Langar(de
gemeenschapskeuken) is behulpzaam bij het creëren van sociale gelijkheid
onder de gehele mensheid.
De Gurdwara
De Gurdwara is het gebedshuis van de Sikhs. De Gurdwara is niet zomaar een
gewone gebedsplaats. Het is een centrum van spirituele, sociale en educatieve
activiteiten. Het woord Gurdwara is een samenvoeging van twee aparte woorden
namelijk Guru en Dwara(verblijfplaats). Het verwijst dus naar
‘het verblijf van de Guru’s.
In elke Gurdwara is de heilige schrift van de Sikhs geplaatst in de
voornaamste zaal, die gebruikt wordt voor gebeden en de dagelijkse dienst.
De Gurdwara is toegankelijk voor iedereen, van welke kaste, geloof, cultuur,
ras of nationaliteit dan ook. Vóór het binnentreden van de Gurdwara moet men
de schoenen uittrekken en het hoofd bedekken. Bij het betreden van de
hoofdzaal komt men bij het heilige boek en buigt hiervoor uit respect en neemt
vervolgens plaats in deze ruimte.
De diensten in de Gurdwara kunnen zowel door mannen als door vrouwen
uitgevoerd worden. De diensten beginnen met het reciteren
van de hymnen met de muzikale instrumenten. Bij speciale gelegenheden worden
er naast het zingen ook preken gehouden, gedichten voorgelezen of andere
composities aan de Sangat voorgedragen, die de gebeurtenissen uit de
Sikh geschiedenis belichten. De diensten worden afgesloten met Ardas:
het gebed, dat een beroep doet op de zegen van God om vrede, voorspoed en
bescherming aan de (gehele) mensheid te verlenen. Na de dienst(en) wordt er
een Shabad-hymne uit de Guru Granth Sahib voorgelezen.
Vervolgens wordt Karah Parshad aan de congregatie uitgedeeld. Karah
Parshad is een zoetige griesmeelpudding gemaakt van meel, suiker en boter.
Voor of op elke Gurdwara is een Nishan Sahib, een oranje kleurige vlag,
geplaatst. Hierop is de Khanda(bestaand uit), een aan beide kanten
scherp zwaard met een ijzeren ring erop en met twee zwaarden eromheen, te
vinden.Deze symboliseert de vereniging van het wereldlijke en het spirituele
aspect van het leven van de Sikhs en is het embleem van de Khalsa.
In Punjab, het thuisland van de Sikhs, heeft vrijwel elk dorp en stad een
eigen Gurdwara naar eigen wensen. Alle Gurdwara’s hebben dezelfde heiligheid,
omdat in ieder van hen de Guru Granth Sahib geïnstalleerd is. Sommige
Gurdwara’s vervullen niet alleen de functie van een gebedsplaats maar hebben
ook een grote historische betekenis. De vijf belangrijkste Gurdwara’s staan
bekend als de TAKHATS: troon of zetel van gezag. Deze zijn de Takhat Patna
Sahib in Bihar, Takhat Kesgarh Sahib in Anandpur Sahib, Takhat Damdama Sahib
in Talwandi Sabo in Punjab, Takhat Hazur Sahib in Maharashtra en Akal Takhat
Sahib in Amritsar. De laatste is de hoogste zetel van gezag. Van tijd tot tijd
worden hiervandaan religieuze als zowel wereldlijke (gerechtelijke) bevelen
uitgevaardigd om de gemeenschap te adviseren en te leiden. Deze bevelen worden
Hukam Namas genoemd en zijn bindend voor de Sikh als persoonlijke wetten.
In het Sikhisme is er geen priesterschap, hoewel ik het woord priester wel in
dit werk gebruikt heb. Wel wordt degene die de dagelijkse dienst uitvoert, een
Granthi genoemd. En personen die de hymnen reciteren worden Ragi’s genoemd.
Tenslotte noemt men het zingen van hymnen, kirtan: het loven van God.
We sluiten deze publicatie af met de volgende zinnen uit ons dagelijks gebed:
Oh God, geef ons licht,
geef ons wijsheid, zodat we kunnen begrijpen wat uw wenst.
En mogen allen (de gehele mensheid),
succes hebben in het leven door uw Gratie.
Waheguru ji Ka Khalsa,(Gegroet, de Khalsa(natie)van God, moge de
Waheguru ji Ki Fateh. overwinning voor God zijn)
Dit laatste is het welkomstgroet van de Sikhs.
Sikhisme is het in praktijk toepassen van de geloofsregels,
dat wil zeggen leven volgens (bepaalde alledaagse) normen en waarden, die door
het geloof en de leer van de tien Guru’s benadrukt worden. Het is een geloof
van hoop en optimisme. De idealen ervan bevatten hedendaags voor een
omvangrijk deel de meer progressieve elementen van de mensheid. Het toont de
mensheid hoe men een waardig en nuttig leven in deze wereld kan leiden.
Hierdoor wordt deze religie verheven tot de status van een universeel
wereldgeloof.
Sikhisme
volgens de visie van de hooggerechtshofrechter Choor Singh
Vele leiders van andere religiën waarderen de nobele idealen en princiepen
van het Sikhgeloof, opgericht door Guru Nanak Dev.
Alle grote religiën handelen over de verwantschap tussen God, mens en heelal.
Zoals de
Westerse religiën, benadrukt het Sikhisme het geloof in één oppermachtige
God, de schepper.
De oppermachtige God onthult door Guru Nanak, is de uitweidende ziel die
continue creëert en het heelal in stand houdt, op elk moment van zijn bestaan.
God overtreft het heelal, maar is in elk onderdeel ervan aanwezig.
Uit deze basisleerstellingen bloeien een aantal andere geloofsovertuigingen
voort. Sikhs geloven, dat God in ieder persoon aanwezig is. Ieder mens is
gelijk voor God, ongeacht ras, huidskleur, nationaliteit of geslacht. Aldus is
er in het Sikhisme een godsdienstig fundament voor tolerantie, vrijheid van
geweten en sociale gelijkheid.
Een belangrijk basisprincipe van het Sikhisme is ook dat de mens zijn eigen (nood)lot
kan verbeteren. Guru Nanak deed ons inzien dat God het heelal regeert door
middel van zijn wilskracht. Toch, kan ieder persoon door het doen van goede
daden zijn (nood)lot beïnvloeden. Wat wij zaaien, datgene zullen wij oogsten.
Dus, de mens modelleert zijn eigen lot met behulp van het goddelijke wil. Men
zou ook kunnen redeneren, dat dit geloof in individuele aansprakelijkheid een
bron van energie en ondernemingschap vormt voor de Sikhs.
Er is een ander belangrijk concept van het Sikhgeloof, dat benadrukt moet
worden. Namelijk dat het een geloof is, dat mensen stimuleert om zich in te
spannen voor aanhoudende verbetering. Guru leerde ons, dat God volmaakt is en
de mens niet, maar de laatste heeft wel de bekwaamheid om volmaakt te worden.
De perfectie kan volgens Guru Nanak bereikt worden door het ontwikkelen van
liefde voor God. Door te mediteren over de goede eigenschappen van God
ontstaat er bij de gelovigen een verlangen om deze ook over te nemen. Dus hij
streeft het ontwikkelen van het goddelijke in zich na, om één met God te
worden. Guru Nanak, die leefde van 1469 tot 1538, een periode waarin India uit
zijn middeleeuwse periode te boven kwam, bezocht vele landen, om zijn nieuw
geloof te preken. Hij won een groot aantal aanhangers voor zijn leer. Dit was
het begin van een nieuw religieus genootschap, dat zich in de loop van de tijd
ontwikkelde tot een goede afgebakende nieuwe religieuze Orde. De voornaamste
leerstellingen ervan waren en zijn; de hereniging met God, de broederschap met
de mensheid, afkeuring van het kastenstelsel en de doelloosheid van
afgodsverering.
De term Guru (Goeroe), verwijzend naar Guru Nanak en zijn negen
opvolgers, betekent verlichter. De Guru’s waren geen incarnaties van God of
God in menselijke vorm. De Sikh Guru’s waren ordinaire mensen, maar toen ze
door middel van Goddelijke Gratie gezegend werden, werden zij volmaakt en
waren in staat om stervelingen op het religieuze pad te leiden. De Sikh Guru’s
werden niet vereerd, maar zij werden met enorme eerbied behandeld. Vanwege hun
wijsheid en hun hoge morele zuiverheid wendden de mensen zich tot hen voor
instructies.
Guru Gobind Singh, de tiende en laatste levende Guru van de Sikhs, schikte dat
na zijn dood de Granth Sahib(het heilige boek van de Sikhs), de Guru
van de Sikhs zal zijn. Hij installeerde de Granth Sahib als zijn
opvolger en droeg de Guruschap over. De Guru Granth Sahib werd
samengesteld door de vijfde Guru, Guru Arjun Dev welke de leer van het
Sikhisme bevat. Het Sikhisme is, in essentie, oprechte aanbidding, toewijding
en overgave aan die ene God, de eeuwige realiteit. Dit is het kardinale
principe gearticuleerd door alle Guru’s van de Sikhs en anderen wiens
schrijven een plaats heeft in de Guru Granth Sahib.
Het gaat niet om de omvang van 1430 pagina’s van de Guru Granth Sahib,
maar om de inhoud ervan, de Shabads(hymnen: goddelijke instructies),
die nu de eeuwige Guru van de Sikhs zijn. Dat is ook de reden waarom de Sikhs
voor de heilige schrift buigen, wat vergelijkbaar is met het buigen voor de
levende Guru’s.
In de Sikh religie is verbintenis van de ziel met God de opperste staat en de
gelukzaligheid ervan is onbeschrijfelijk. De manier waarop de Sikhs leven is
de simpelste weg voor het verkrijgen van de verlossing. Het uitvoeren van
functies en verplichtingen binnen de familie en de samenleving is daarvoor
vereist. Ook is het nodig om eerlijk werk te doen, voedsel te delen, te
mediteren, te werken aan en voor liefdadigheid, zuiver te zijn, je in te
zetten voor onzelfzuchtige dienstverlening en je geen zorgen maken over het
leven. Verlossing of bevrijding kan op deze aarde bereikt worden, zonder dat
men de dagelijkse wereldlijke verplichtingen hoeft op te geven.
In het Sikhisme worden geen rituelen uitgevoerd, geen goden of godinnen
vereert en is er geen verschil tussen hoog en laag. Guru Nanak adviseert:
Spreek iedereen nobel aan, niemand is van lage afkomst
Er is maar een "pottenbakker", de God en hij heeft iedereen
(op dezelfde manier) geschapen.
Hij is het licht, dat alle creaties doordringt.
(AG 62)
Sikhs vereren de God en niemand anders. Bij een gebedsdienst, zitten zij op een beklede vloer voor de Guru Granth Sahib, die op een iets hoger niveau is geplaatst. De Sikhs zingen dan de Shabads van hun Guru’s uit de Granth Sahib. Daar opvolgend staan zij voor de Granth Sahib met hun hand(palm)en tegen elkaar aan, in een nederige houding en spreken God in het gebed van smeekbede aan. Elk gebed eindigt met het volgende verzoek:
Door
Guru Nanak kan de roem van je Naam toenemen
en
mocht de hele wereld gezegend zijn door jou Gratie.
Sikhisme is een manier van leven, die is openbaard aan de mensheid door Guru Nanak en de negen andere goddelijke meesters, die hem opvolgden. Zij waren in direct en constant contact met de eeuwige realiteit. Deze disciplinaire gedragscode is door de Guru’s voor de Sikhs vastgesteld.
Emailadres: Gsingh@econ.vu.nl / Gslail@hotmail.com
Translate: Français | Italiano | Español | Português | Deutsch | Japenese | Korean| Simplified Chinese |
© 1999-2005 SikhWomen.com | info@sikhwomen.com | Terms of use | Privacy | Support | May 14, 2005 |